Idag hade DN Söndag en artikel om e-post och mikrobloggande av Nils Öhman. Han citerar bl.a. mig när jag refererar Håkan Selgs rapport om Messenger-generationen. Alltså den generation som tycks överge e-posten till förmån för IM, mikrobloggande och andra digitala kanaler.
Öhman undrar om mikrobloggande kommer att ta över e-postens roll. Nja säger jag. Helt klart fortsätter våra kommunikationsmönster att förändras och utvecklas. Men jag överger inte min e-post än på ett bra tag. Alternativen är inte mogna ännu.
Messenger-generationen har kanske ett någorlunda moget förhållningssätt till IM. Men när det gäller mikrobloggande (eller lifestreaming, statusmeddelanden och allt annat det kallas) skulle jag vilja påstå att nästan ingen är särskilt mogen ännu. Oavsett ålder. Mikrobloggning är ett nytt sätt att kommunicera, och varken verktygen eller de sociala koderna har ännu hunnit "sätta sig".
Vissa mikrobloggare frustar fram flera dussin tweets (inlägg på Twitter kallas så) om dagen, oavsett om de har något att komma med. En del skriver bara i gåtor. Andra exponerar både sitt eget och andras privatliv i klartext. Vissa skriver för att marknadsföra en produkt, andra väger visa ord på guldvåg. Vissa auto-följer alla sina fans, andra bryr sig inte om dem. Vissa RT-kopierar, sprider vidare varandras guldkorn. En del meddelanden skrivs rakt ut i luften. Andra har en tydlig adressat. Någon förväntar sig att alla ska läsa allt hon skriver. En annan anser att mikrobloggen bara är till för nuet.
Det experimenteras friskt. Det är intressant och ibland till och med effektivt. Det kommer att påverka vårt sätt att hantera information. Även e-post. Men det kommer att ta tid. Mikrobloggen är inte torr bakom öronen.
söndag, februari 22, 2009
Mikrobloggen är inte torr bakom öronen
Av
Pär Lannerö
Arkivlänk: söndag, februari 22, 2009
Ämnen: e-post, mikroblogging
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Bara de senaste dagarna har den första myndigheten i Sverige (enligt egen uppgift) hittills gett sig ut på Twitter (Jordbruksverket!) och flera kunder loggat in och undrat hur det funkar.
Samtidgt har jag sett flera anställda hos konkurrenter diskutera potentiella kunder i högt tonläge (hur dåliga de är på webbstrategi etc).
Intressant när alla pratar högt för sig själva - som att överhöra affärssamtal över mobilen på tunnelbanan!
Skicka en kommentar