Brukar du läsa användarvillkor, eller klickar du "I agree" utan att ens klicka på länken/knappen som visar villkorstexten? Jag får erkänna att det händer att jag själv är så lat. Villkorstexterna är långa och tråkiga och knappast skrivna för att de ska bli lästa. Annat än i händelse av tvist, och då av villkorsförfattarens triumferande jurist. Följande aktuella exempel bevisar mitt påstående:
Den just nu väldigt heta svenskutvecklade sajten Jaycut erbjuder mixning av videosnuttar direkt på webbsidan, samt ett videocommunity à la YouTube. Just möjligheten att redigera filmerna tyckte jag verkade intressant och tänkte prova.
För att kunna använda funktionen måste man skapa ett Jaycut-konto. "Men det tar bara några sekunder" står det på inloggningssidan. Ja, den som är snabb kan kanske fylla i sina personuppgifter i det relativt omfattande formuläret på några (typ 100) sekunder. Men jag har svårt att tro att någon hinner läsa igenom villkoren också inom loppet av några sekunder.
Gör man det ändå är risken stor att man missar en liten fiffig klausul i slutet: "JayCut förbehåller sig rätten att när som helst förändra dessa villkor utan att meddela dig och det är ditt ansvar att gå igenom villkoren för att hitta förändringar. Ditt användande av JayCut kommer att gälla som samtycke till dessa förändringar."
Tur för Jaycut att ingen läser. För vem skulle då våga skriva under en sådan blankcheck? Jag vände i dörren.
tisdag, juli 03, 2007
Kan du skriva under på det här?
Av
Pär Lannerö
Arkivlänk: tisdag, juli 03, 2007
Ämnen: användargenererat innehåll, avtal, shrinkwrap, video
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar