måndag, december 01, 2008

Vem vet egentligen var du har varit?

Alldeles nyss utbrast min kollega ett förvånat läte när hon öppnade Wikipedia. Vi hade precis avklarat diskussionen om vad som hänt i helgen, och hon hade berättat att hon precis som många andra hade besökt kyrkan nu i första advent. Det är ju så mysigt med barnkör och tända ljus.

När hon öppnar Wikipedia, så slumpas det en sida ur det stora arkivet. Tro det eller ej, men startsidan visar artikeln om Amiralitetskyrkan som vi precis pratat om. Hur vet de att min kollega varit där igår?

Självklart vet de inte det. Men tanken svindlar när information får makt, och registreringen av våra digitala avtryck kan stimulera utvecklandet av nya tjänster. Jag frågade om hon hade skrivit om sitt besök någonstans, hon svarade "bara på MSN". Kanske är det tillräckligt?

Undertecknad ärvde tidigare i höstas en stol från mormor i Sundsvall, och jag sökte på nätet för att hitta lite kuriosa och spännande bakgrundshistoria om denna stol. Via Google, DN:s artikelsök och Blocket lyckades jag hitta en alldeles fantastisk historieskrivning av möbelfabrikanten Gemla/ Diö, utgiven på Frommens förlag. Dessutom fanns boken tillgänglig på ett antikvariat alldeles runt hörnet. Sitter som bäst och funderar på vem som använder den informationen i sina riktade erbjudanden.

Vem vet egentligen var du varit, och vem kan dra nytta av det?

Inga kommentarer:

 

COPYRIGHT¬©2006 - 2008 METAMATRIX,HUVUDKONTOR: SVEAVÄGEN 31, S-111 34 STOCKHOLM +46 (0)8 506 533 00