måndag, december 01, 2008

Nokia (och snart alla) vet vart du har varit

Jakobs bloggpost kom mer än kusligt nära det jag pratade med några kursare om under helgen. En av kursarna visade en ny tjänst från Nokia kallad Vine som är en geo-tracking-tjänst för Nokias N-series-telefoner. Vine är ett litet program som man tankar hem till sin telefon, man startar det och programmet har koll på vart du tar kort, vad du lyssnar på för musik och vart, vart du filmar med din mobil. Detta laddas sedan upp till Vine-siten och andra kan titta hur du gått, när du bytt låt i mobilen och vart du tagit kort. Man kan även komma åt detta via sin mobil om man vill se vad andra tagit kort på i sin närhet.

Min första tanke var wow vad häftigt, min andra tanke var, ajajaj, är inte detta en form av frivillig FRA-tjänst med än starkare geografisk koppling. Visst att det är frivilligt, men vill jag att andra ska veta så mycket om mig som individ? Jag är lite osäker på om jag själv vill det, andra kanske tycker detta är exakt vad de behöver. Spinner man vidare på detta så är även detta data som FRA kan indexera och utvinna, så har FRA även fått vår geografiska position ner på metern när och den "massiva kartläggningen av oskyldiga" blir än mer omfattande.

En genomgång av Nokia Vine med skärmdumpar som visar hur det fungerar: http://www.darlamack.com/darlamack/2008/09/nokia-lifevine.html

Inga kommentarer:

 

COPYRIGHT¬©2006 - 2008 METAMATRIX,HUVUDKONTOR: SVEAVÄGEN 31, S-111 34 STOCKHOLM +46 (0)8 506 533 00