onsdag, mars 11, 2009

Stora Bokbytardagen



I torsdags den 5 mars var det den stora bokbytardagen på flera platser i landet.


Tanken var att vi alla kan uppmärksamma den fantastiska boken, den som låter oss krypa upp i soffan med en kopp te eller som vi kastar ner i väskan när vi skall ut och resa.

Alla har vi böcker i bokhyllan som vi inte läser, och varför skall de egentligen stå i bokhyllan och samla damm när någon annan kanske är intresserad av dem? Det tänkte Joakim Karlsson och Ida Torkkeli för ett par veckor sedan och de kom på att de skulle arrangera stora bokbytardagen i Stockholm. Via en facebookgrupp spreds budskapet om att alla kan ta med sig sina gamla böcker och gå ned till Sergels Torg för att byta bok med någon annan.

Sagt och gjort, jag tog min gamla bok med flygfoton över Sverige (jag använder ju Google Maps eller 3D vyn hos Hitta.se ) under armen och begav mig ned mot torget. Mitt i snålblåsten stod ett ganska stort gäng, alla med ett par böcker under armarna. Glada miner mellan varandra och böcker som hastigt byter ägare. (Min fotobok blev en pocket av den finske författaren Arto Pasilinna) Jag frågade en äldre herre med randig halsduk hur han fick veta om stora bokbytardagen ”jag hörde det på TV i morse”, och en annan svarade ”jag blev inbjuden till facebookgruppen för någon vecka sedan”. Jag fick en kort pratstund med grundarna av bokbytardagen, innan TV-kameror slet i dem. ”Vi ville göra något, och det är helt fantastiskt att bokbytardagen sker i 17 olika städer idag. Vi starade för tre veckor sedan, och har inte vänt oss till media- ändå är TV och radio här. Vi hoppas det fortsätter nästa år”.

En tjej sticker fram sin mobiltelefon och frågar om hon får intervjua mig- hon streamar live direkt ut på nätet. (min så småningom pocketbok blir en jubileumsbok för Grönköpings veckoblad) Några har tagit med sig ett bord som de fällt upp och det visar sig vara ett par bibliotekarier med färgglada mössor. ”Att dela med sig och ta del av böcker gratis, det är ju något som ligger i vårt intresse. Biblioteken tillhör ju folket, och kan vi uppmuntra fler att läsa är vi glada.” De lastar upp kassar med utrangerade böcker på bordet, och en man hittar en fantastisk bilderbok med en samling sagor av HC Andersen på danska.

Precis när jag är på väg att gå dyker Piratförlaget upp med flera kassar. De delar ut sin produktkatalog och delar ut en kriminalroman av Leif GW Persson. Så jag fick två böcker för en gammal utrangerad.

Alltså:
* Det är enkelt att starta en kampanj på nätet
* En kampanj som får människor att aktivera sig sprider sig fort
* Andra organisationer kommer att hänga på din kampanj (Biblioteken och Piratförlaget)
* Du behöver inte lägga tid på massmedia, om din kampanj är tillräckligt bra slår den sig igenom bruset iallafall.

Inga kommentarer:

 

COPYRIGHT¬©2006 - 2008 METAMATRIX,HUVUDKONTOR: SVEAVÄGEN 31, S-111 34 STOCKHOLM +46 (0)8 506 533 00